Volg Sony Belgium (Nederlands)

Twee Belgen op de shortlist voor de Sony World Photography Awards 2021

Persbericht   •   mar 04, 2021 09:53 CET

De World Photography Organization heeft de finalisten en fotografen bekend gemaakt voor de Professional wedstrijd van de Sony World Photography Awards 2021. Bij de genomineerde fotografen staan twee Belgen op de shortlist. Wesley Dombrecht uit Dentergem dingt mee naar de award in de categorie Stilleven, terwijl Arvind Jayashankar uit Brussel genomineerd is in de categorie Architectuur. Ze maken allebei ook nog kans op de titel Photographer of the Year 2021, die wordt gekozen uit de groep professionele finalisten.

Er zijn meer dan 330.000 afbeeldingen uit 220 landen ingezonden tijdens de vier competities van de 2021 Awards en meer dan 145.000 fotografen namen deel aan de tien categorieën van de Professional competitie, dat is het hoogste aantal inzendingen tot nu toe.

Voor Arvind Jayashankar hebben metrostations een fascinerende aantrekkingskracht. “Telkens ik een stad bezoek, duik ik onmiddellijk de metro in. Het metronetwerk van München is een van mijn favorieten. Ik hou van die verscheidenheid aan strakke en symmetrische ondergrondse architectuur”, vertelt Arvind. Lege stations fotograferen vraagt veel geduld. “Je kan dat met beeldbewerking veel aanpassen, maar de patronen en lijnen van metro’s maken dat moeilijk en tijdrovend. Ik wacht dan liever in de metrostations geduldig op het juiste moment, zonder mensen in beeld.”

© Arvind Jayashankar, Belgium, Shortlist, Professional, Architecture & Design, 2021 Sony World Photography Awards

Wesley Dombrecht maakte tijdens de lockdown van de nood een deugd: "Ik kreeg een oud fotoalbum in handen en dat bracht heel veel herinneringen uit mijn jeugdjaren terug. Vooral van eten waarvan ik als kind gelukkig werd. Dat was de aanzet voor deze serie stillevens met een minimalistische setting waarvoor ik oud keukengerei uit een oude schuur van mijn grootmoeder gebruikte.”

Mikado © Wesley Dombrecht, Belgium, Shortlist, Professional, Still Life, 2021 Sony World Photography Awards

De Sony World Photography Awards is 's werelds grootste fotografiewedstrijd. Ze bieden fotografen de kans om zich verder te ontwikkelen in fotografie. De Awards zijn toonaangevend binnen de sector en biedt fotografen van over de hele wereld elk jaar opnieuw publiciteit en zichtbaarheid.

De winnaars van de wedstrijden Student, Youth, Open en Professional van de Sony World Photography Awards 2021 worden op 15 april bekendgemaakt via de digitale en videoplatforms van de World Photography Organisation.

Dit jaar was er in de competitie een nieuwe categorie Portfolio geïntroduceerd. In die categorie krijgen fotografen de mogelijkheid om aparte beelden uit verschillende oeuvres in te dienen. De stijl en de technische vaardigheden van die werken dienen wel consistent te zijn. Meer dan 330 000 beelden uit 220 landen werden ingezonden in de vier wedstrijden van de 2021 Awards en meer dan 145 000 in de tien categorieën van de Professionele competitie - het hoogste aantal inzendingen tot nu toe.

De fotografen en de projecten die de finale van de Sony World Photography Awards 2021 hebben gehaald zijn:

ARCHITECTUUR & DESIGN
In Hymn of the Building Site, toont Gu Guanghui (Continentaal China) beelden van bouwwerven in het district Ninghai en de provincie Zhejiang. De beelden zijn in vogelperspectief genomen en maken abstracte vormen van de werven en arbeiders. Een andere fotograaf die vanuit een abstract perspectief werkt is Frank Machalowski (Duitsland). Zijn reeks Meisterhäuser Bauhaus-Dessau bevat gelaagde beelden van Walter Gropius’ Masters’ Houses in Dessau met meervoudige belichting. Voor zijn project Eternal Hunting Ground besloot Tomáš Vocelka (Tsjechische Republiek) om foto’s te maken van een voormalig militair complex dat omgebouwd is tot een dierencrematorium door de minimalistische architect Petr Hajek. 

CREATIEF
Sasha Bauer (Rusland) gebruikt familiestukken om geënsceneerde visuele metaforen te creëren. Ze ontrafelt haar familieverleden via het tumultueuze leven van haar grootvader, van het opgroeien in een weeshuis tot zijn dienstjaren in het Russische leger. Ampelio and I van Luigi Bussolati (Italië) bevat foto’s uit een oud familiealbum die in de landschappen van Parma en langs de rivier Po getoond worden. Het project is een eerbetoon aan Bussolati’s oom, een gepassioneerde fotograaf die zich in 1942 tragisch van het leven beroofde. In The Moon Revisited van Mark Hamilton Gruchy(Verenigd Koninkrijk), werden nooit eerder verwerkte foto’s van de Apollo-missies van NASA en het JPL gecombineerd met rechtenvrije beelden uit belangrijke periodes in de geschiedenis, van vergane oorlogen langs de pop art-beweging tot de huidige pandemie. De gecreëerde composities contrasteren het onveranderlijke oppervlak van de maan met het bruisende leven op aarde.

DOCUMENTAIREPROJECTEN
In Thatcher’s Children onderzoekt Craig Easton (Verenigd Koninkrijk) de chronische aard van armoede en de effecten van het sociale beleid van opeenvolgende regeringen op drie generaties van één familie in het noorden van Engeland. The Killing Daisy van Vito Fusco (Italië) focust op de pyrethrum, ook gekend als de ‘bloem van de dood’. Dit lieflijke maar voor insecten dodelijke madeliefje is het kloppende hart van een bloeiende biologische insecticidenindustrie in Kenia. Lorenzo Tugnoli’s (Italië) krachtige Beirut Port Explosion gaat dieper in op verwoesting na de explosie die Beiruit in augustus 2020 opschrikte. Toen ontplofte er 2750 ton ammoniumnitraat in de haven van de stad. Hierbij kwamen honderden mensen om het leven en werden duizenden mensen gewond en dakloos.

MILIEU
A City Under Dust Clouds van Mohammad Hossein Madadi(Islamitische Republiek Iran) toont het stadslandschap van Ahvaz, een van de meest luchtvervuilende steden ter wereld. De stad is bedekt onder een sepia wolk van stof en vervuiling. In The Sea Moves Us, the Sea Moves Fuvemeh toont Antonio Pérez (Spanje) de inwoners van Fuvemeh, een klein vissersdorpje in Ghana, in een reeks portretten met foto’s van hun verlaten huizen. Het stijgende zeeniveau en de kusterosie hebben hun huizen vernielt. Net-Zero Transition van Simone Tramonte (Italië) toont IJsland, een land dat nu al zijn elektriciteit uit hernieuwbare bronnen haalt, als een succesvol voorbeeld voor andere landen die hun toekomst duurzamer willen maken.

LANDSCHAP
In Silent Neighbourhoods toont Majid Hojati (Islamitische Republiek Iran) een reeks landschappen rond verlaten structuren die in hun stille starheid de verhalen van de voormalige bewoners oproepen. Zaïm van Andrea Ludovico Ferro (Italië) gaat dieper in op iconografie en verering zoals deze naar voren komen in de politieke propagandaposters die het stedelijke landschap van Tripoli (Libanon) domineren. Volcano van Fyodor Savintsev (Rusland) toont de stralende kleuren, natuurlijke verscheidenheid en buitenaardse eigenschappen van de vulkanische gordel op het schiereiland Kamtsjatka (Rusland).

PORTFOLIO
Via foto’s in en rond zijn geboortedorp Ourense in de regio Galicië toont fotojournalist Brais Couto (Spanje) een reeks aangrijpende en dramatische scenes rond lokale gebeurtenissen en problemen, gaande van de effecten van de pandemie tot bosbranden en het carnavalsseizoen. In Citizens of Tomorrow contrasteert creative director en fotograaf Loli Laboureau (Argentinië) overvolle en bruisende straten zoals we die vroeger kenden met kleurrijke en dramatisch geënsceneerde portretten van het ‘nieuwe normaal’. In beelden uit tal van persoonlijke projecten gebruikt sociaal fotograaf en portretfotograaf Laura Pannack (Verenigd Koninkrijk) symboliek en een ingetogen kleurenpalet om kwetsbaarheid in en intimiteit met haar onderwerpen op te roepen. 

PORTRETFOTOGRAFIE
Voor zijn tweede geselecteerde project presenteert Craig Easton (Verenigd Koninkrijk) zijn werk Bank Top, een samenwerking met schrijver en academicus Abdul Aziz Hafiz. Het werk gaat dieper in op de voorstelling en verkeerde voorstelling van een hechte buurt in Blackburn. In Looking Out from Within (2020) trok Julia Fullerton-Batten (Verenigd Koninkrijk) door de straten van haar buurt in West-Londen om de lockdown van haar buren te tonen. Het werk toont indringende beelden van mensen die aan hun raam naar buiten staren. Drag Queen Cowboys vanJane Hilton (Verenigd Koninkrijk) is geïnspireerd op de film The Misfits (1961) van John Houston. Het werk bevat zwart-witportretten van dragqueens uit Las Vegas, gefotografeerd in ‘western’-outfits met de Nevada-woestijn op de achtergrond.

SPORT
In Sport and Fun Instead of War and Fear documenteert Anas Alkharboutli (Arabische Republiek Syrië) op indringende wijze Wasim Satots karateschool voor kinderen in het dorp Aljiina, in de buurt van Aleppo. In die school komen jongens en meisjes, van 6 tot 15 jaar oud, met of zonder beperkingen, samen om een gemeenschap te vormen en de trauma’s van de oorlog te overwinnen. Iron Fit Kenya van Patrick Meinhardt (Spanje) toont atleten uit Oost-Afrika die deelnemen aan de tweede Iron Fit Bodybuilding-wedstrijd in Nairobi. Rooftops van Farzam Saleh (Islamitische Republiek Iran) toont Iraanse atleten die op de daken van de stad hun gezondheid en conditie onderhouden tijdens de pandemie.

STILLEVEN
In Still Life Composition, shot on Wet Plate toont Peter Eleveld (Nederland) een reeks zwart-witbeelden van glazen vazen, fruit en bloemen die deskundig worden gefotografeerd en ontwikkeld met een grote camera en het collodiumprocedé. Volatile Interests van Alessandro Pollio(Italië) werd tijdens de eerste nationale lockdown in Milaan gecreëerd. Het werk is een visueel onderzoek van de thuisomgeving van de fotograaf. Eenvoudige en vaak grappige composities van voeding en dagelijkse voorwerpen tonen herinneringen van de dagen in isolatie. Mexican Feast zet Mexicaanse voeding en handwerktradities in de kijker. In een opvallende en heldere mix van kleuren en texturen brengen de studioconstructies van Paloma Rincon(Spanje) een eerbetoon aan haar culturele invloeden.

WILDLEVEN EN NATUUR
Sea Drops van Angel Fitor (Spanje) is een fotografisch essay dat het leven in druppels zeewater ontdekt. Via kleine pipetten en een zelf ontworpen, kleine studio-opstelling opent Fitor een druppelvormig raam naar de betoverende, diverse wereld van verschillende soorten plankton. Via close-up-portretten, luchtbeelden en onderwatershots toont Raw Nature van Graeme Purdy (Verenigd Koninkrijk) de kracht en betoverende schoonheid van wilde dieren. Locust Invasion in East Africa van Luis Tato (Spanje) documenteert een vernielende plaag van woestijnsprinkhanen die volledige velden met beplanting en gewassen vernielden. Deze recente uitbraak is de ergste die de regio in tientallen jaren heeft gekend. Vanwege de COVID-19-beperkingen was de toevoer van pesticiden niet mogelijk waardoor de situatie alleen maar erger werd.

Het werk van de finalisten en de fotografen op de shortlist van de Professionele wedstrijd werd beoordeeld door: Natasha Egan, executive director, Museum of Contemporary Photography, Chicago; Sunyoung Kim, curator, Museum of Photography Seoul, Zuid-Korea; Azu Nwagbogu, oprichter en directeur, African Artists Foundation en LagosPhoto Festival; Lindsay Taylor, curator, University of Salford Art Collection; Hannah Watson, directeur, Trolley Books; en Mike Trow, zelfstandig curator en fotoredacteur en juryvoorzitter.

De algemene winnaars van de wedstrijd voor Studenten, Jeugd, Professionals en de Open wedstrijd van de Sony World Photography Awards 2021 worden bekendgemaakt op 15 april 2021 via de digitale en videoplatformen van de World Photography Organisation. Meer informatie over de winnaars en de genomineerden vindt u op www.worldlphoto.org.

Over Sony Corporation

Sony Corporation is een creatief entertainmentbedrijf met een duurzame technologische basis. Van game- en netwerkservices tot muziek, films, elektronica, semiconductors en financiële diensten - het doel van Sony is om de wereld te verrijken met emotie via creativiteit en technologie. Voor meer informatie, bezoek: http://www.sony.net