Volg Sony Belgium (Nederlands)

Sony op CES 2014 - De speeltijd is begonnen

Persbericht   •   jan 07, 2014 02:00 CET

LAS VEGAS (Sony CES-stand #14200), 6 januari 2014 – Sony’s nieuwe technologieën voor consumentenelektronica die tijdens CES 2014 geïntroduceerd worden, bieden voor elk wat wils – van 4K-tv’s met de allerhoogste resolutie over camera’s voor elk type fotograaf tot smartphones die de telecommunicatie een nieuwe dimensie geven en zelfs een nieuw concept voor de actieve consument: de SmartWear ervaring. Met het CES 2014-assortiment blijft Sony trouw aan zijn belofte om de gebruikerservaring steeds van nieuwe dimensies te blijven voorzien. Het centrale thema is daarbij ‘Play’.

“‘Play’ kan op vele manieren geïnterpreteerd worden: gamen, muziek afspelen, sporten of naar sport kijken, de ‘play’-knop van je favoriete toestel indrukken... Wat al die betekenissen gemeen hebben, is dat het om een plezier gaat”, zegt Mike Fasulo, voorzitter en Chief Operating Officer van Sony Electronics. “Onze nieuwe producten zijn volledig afgestemd op de ervaring van de consument. Ze maken de dingen die zij graag doen nog prettiger. Dat is de essentie van de drijfkracht achter Sony: technologie en emotie komen samen in een sensatie die alleen Sony kan oproepen.”

Tijdens CES 2014 brengt Sony producten, content en onlinediensten samen voor een alomvattende, dynamische entertainmentervaring – binnenshuis en onderweg.

4K-tv’s en -content

Sony’s 4K-ecosysteem omvat alle aspecten van de vastlegging, productie en weergave van content. Naast nieuwe tv’s in diverse formaten zijn er ‘s werelds eerste 4K-mediaspeler en -downloaddienst en een reeks 4K-camcorders voor consumentengebruik. Tijdens CES 2014 toont Sony zijn vooruitgang in al deze domeinen.

Sony’s assortiment 4K Ultra HD BRAVIA-televisies groeit gestaag, aangevoerd door de X95 met een scherm van 85 inch. Dit toestel is uitgerust met X-tended Dynamic Range PRO en een uniek backlight-algoritme voor een breder dynamisch bereik in helderheid met krachtigere pieken en diepere zwarttinten.

Het 4K Ultra HD BRAVIA-gamma is uitgebreid met de X9-serie. De “Wedge”-vormgeving werkt ruimtebesparend, zowel op een voet als aan de wand, en is voorzien van een ingebouwde woofer, tweeter en subwoofer voor een rijker, kamervullend geluid.

Net als Sony’s nieuwe modellen in de 4K BRAVIA X85-serie zijn alle 2014 4K BRAVIA-tv’s uitgerust met Sony’s eigen 4K 60p HEVC hardwaredecoder. Het afspelen van nieuwe 4K-content wordt zo gemakkelijker gemaakt.

Sony introduceert ook vier nieuwe BRAVIA Full HD-tv’s met nieuwe schermformaten, kijkmogelijkheden, meer interactiviteit en meer realistische
een natuurlijke beelden dankzij de X-Reality™ PRO beeldprocessor.

Om de consument nog meer keuze te bieden op het gebied van content, werkt Sony samen met meerdere contentaanbieders, waaronder 500px voor foto’s, YouTube en meer. Daarnaast heeft Sony zijn samenwerking met Netflix uitgebreid voor de levering van schitterende 4K-content voor BRAVIA-tv’s en wordt de PlayMemories Online dienst voor BRAVIA-tv’s uitgebreid naar meer dan 27 landen en regio’s.

Digital Imaging

De creatie van content is ook een essentieel onderdeel van de Sony-gebruikerservaring. In het voorbije jaar heeft Sony grote vooruitgang geboekt op het gebied van digitale beeldverwerking, van de QX-serie fototoestellen tot de fullframe compact a 7/a 7R camera’s met verwisselbare objectieven en het RX10 fototoestel met vast objectief.

Een nieuwkomer op CES is Sony’s a 5000, ‘s werelds kleinste en lichtste APS-C camera met verwisselbaar objectief. Dit spiegelloze model combineert schitterende beeldkwaliteit met wifi en NFC. Het toestel is ideaal voor fotoliefhebbers die hun camera overal mee naartoe willen nemen en voor gebruikers van compactcamera’s die een stap verder willen gaan. De gratis en betalende PlayMemories camera-apps van Sony bieden extra fotoplezier dankzij nieuwe creatieve effecten en tools.

In het camcorderdomein is er naast de FDR-AX1 4K Handycam nu ook de FDR-AX100E. Die is ca. 75% kleiner en 66% lichter dan zijn grote broer en leent zich dus perfect voor opnames met één hand. De nieuwe camcorder heeft een 1.0-inch CMOS-sensor en een BIONZ X beeldprocessor voor verbeterde beeldkwaliteit, ook bij weinig licht. Het lichtsterke ZEISS objectief is geoptimaliseerd voor video-opnames. Via wifi en NFC kan gemakkelijk verbinding worden gemaakt met andere toestellen, zoals smartphones en tablets. Verder kan de camcorder 4K-content converteren naar een meer gecomprimeerd formaat.

Ook Sony’s nieuwe Action Cam (HDR-AS100VR) is verbeterd met een BIONZ X beeldprocessor, een nieuw objectief en een nieuwe sensor voor merkbaar sterkere beeldkwaliteit. High Frame Rate Recording maakt het mogelijk om slowmotionbeelden te creëren. Het nieuwe model is spatwaterdicht en heeft dus geen extra behuizing nodig. Via de Live-View Remote kunnen tot vijf HDR-AS100VR-toestellen tegelijk worden bediend voor een opname met meerdere gezichtshoeken. De afstandsbediening werkt ook met andere toestellen van Sony, zoals a, QX, Handycam en Cyber-shot.

Spelen met nieuwe technologieën

Sony presenteert ook twee nieuwe technologieprototypes waarmee het concept “Play” verder wordt uitgewerkt.

De Head Tracker Sensor kan aan de achterzijde van Sony’s HMZ-T3W head-mount display worden bevestigd. De sensor neemt de hoofdbewegingen van de drager waar en past het beeld van links naar rechts en van boven naar beneden aan. Met de HeadTracker kunnen consumenten de Action Cam-beelden vanuit verschillende hoeken zien doordat het blikveld wordt aangepast aan de positie van het hoofd.

Het andere nieuw Sony prototype dat tijdens CES te zien is, is de Tennis Sensor. Deze sensor wordt aan een tennisracket bevestigd. De opslag van de tennisser wordt geanalyseerd en vastgelegd, met informatie over de slagsnelheid, het spineffect en de snelheid van de bal. Dit kan dan achteraf allemaal via de smartphone worden bekeken.

Audio

Audio is sinds de oprichting van Sony een kerncomponent binnen de activiteiten van de onderneming. Met de introductie van High Resolution Audio vorig jaar houdt Sony deze traditie springlevend. Tijdens CES demonstreert Sony zijn High-Resolution audioassortiment, een initiatief dat ondersteuning krijgt uit de hele industrie, en presenteert nieuwe producten zoals Hi-Res-compatibele pc-audiospeakers en luidsprekers voor thuisgebruik, homecinema, draagbare spelers, luidsprekers en hoofdtelefoons.

Sony Mobile

Tijdens CES toont Sony een reeks innovaties op het gebied van mobiele telefonie, voortbouwend op het succes van de Xperia Z smartphone.

De Xperia Z1 is nu beschikbaar in de Verenigde Staten dankzij een samenwerkingsverband met Sony’s partner T-Mobile. Het Xperia-gamma is verder uitgebreid met de Xperia Z1s, een knap staaltje cameratechnologie van Sony zoals die ook in de Xperia Z1 te vinden is: een ‘G Lens’, ‘Exmor RS for mobile’ en ‘BIONZ for mobile’.

De Xperia Z1s biedt een nieuwe vorm van fotografie voor smartphonegebruikers. Met nieuwe Social Camera Apps zoals Background Defocus krijgen foto’s een extra creatieve toets. De Xperia Z1s is de eerste smartphone die standaard is voorzien van de nieuwe PlayStation®App, waarmee de telefoon dienst doet als afstandsbediening en tweede scherm voor de PS4. De gebruiker kan gebruik maken van het ultrasnelle 4G LTE-netwerk van T-Mobile om films te downloaden en muziek te streamen.

Voor wie liever een kleiner toestel op zak heeft, is er de nieuwe Xperia Z1 Compact. Die biedt alle functies en technologische snufjes van de Z1 op een handig, kleiner formaat. Het toestel is beschikbaar in vier expressieve kleuren en kan worden gecombineerd met ruim 130 innovatieve NFC-compatibele accessoires.

De overstap naar het Xperia-platform is nu gemakkelijker dan ooit dankzij Xperia Transfer Mobile – een snelle, handige oplossing voor de overdracht van contactgegevens, muziek, foto’s, apps en meer vanaf Android- en iOS-toestellen naar het Sony toestel zonder pc.

Naast smartphones, doet Sony zijn SmartWear Experience visie uit de doeken, inclusief een assortiment SmartWear producten met Sony Xperia smartphones en de nieuwe Lifelog app.

Het eerste product krijgt de naam SmartBand en laat consumenten hun dagelijkse activiteiten vastleggen met een visuele voorstelling in Sony’s Lifelog app.

“Gebruikers kunnen het verleden opnieuw te beleven, het beste uit het heden te halen en plannen maken voor de toekomst, zegt Kunimasa Suzuki, corporate executive officer, EVP, president en CEO van Sony Mobile Communications. “De SmartWear-ervaring leert dat het leven meer is dan alleen het aantal stappen dat je zet; emotie én motie. Entertainment en informatie; wat je doet en hoe je je voelt. Het draait niet alleen om beweging, maar belangrijker, ook om wat je beweegt.”

Door gebruik te maken van open software en hardware smeedt Sony nieuwe samenwerkingen om de consument meer keuze te bieden en de SmartWear-ervaring zich verder te laten ontwikkelen.

Met een groeiende wereld van 4K-toestellen en -content, een industriebreed Hi-Res Audio-initiatief voor een nieuwe geluidsbeleving, nieuwe digital imaging-toestellen en een hele reeks draagbare toestellen voor in de hand, op zak of op het hoofd –laat Sony tijdens CES 2014 zien dat speelsheid een uiterst serieuze karaktertrek kan zijn.