Volg Sony Belgium (Nederlands)

Sony lanceert eerste 1000 tracks voor 360 Reality Audio

Persbericht   •   okt 16, 2019 12:01 CEST

360 Reality Audio Content vanaf nu beschikbaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Japan

Sony Corporation kondigt vandaag de beschikbaarheid aan van de eerste 1000 tracks in het 360 Reality Audio formaat. Vanaf eind oktober 2019 hebben luisteraars toegang tot tracks van artiesten als Camila Cabello, Mark Ronson en Pharrell Williams via de streamingdiensten Amazon Music HD, Deezer, nugs.net en TIDAL. De content zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Japan.

360 Reality Audio garandeert een driedimensionale muziekbelevenis die luisteraars het gevoel geeft dat het geluid vanuit alle richtingen komt. Deze ervaring wordt mogelijk gemaakt door de object-based spatial audio technologie van Sony. Onlangs heeft Sony de integratie van 360 Reality Audio in Amazon Echo Studio aangekondigd. Dit is de eerste draadloze speaker die een driedimensionale muziekbeleving vanuit één losse speaker kan reproduceren.

De 360 Reality audiocodec maakt het voor producers en artiesten mogelijk om een 360-graden muzikale belevenis te creëren. Elementen als de positie, afstand en hoek van bijvoorbeeld instrumenten in de studio wordt meegenomen in de geluidsopnamen. Dit resulteert in een muziekbelevenis die voelt als het bijwonen van een liveconcert. Sony werkt voor het bouwen van een muzikaal ecosysteem samen met grote muzieklabels (Sony Music Entertainment, Universal Music Group en Warner Music Group), Live Nation, muziekdistributiediensten en andere muziekorganisaties.

Deelnemende streamingdiensten (voor lancering in oktober 2019)

  • Amazon Music HD
  • Deezer
  • nugs.net
  • TIDAL

Sony werkt ook met Napster om 360 Reality Audio-streamingoplossingen te ontwikkelen voor verdere uitbreiding van dienstenaanbieders.

360 Reality Audio Creatie

Sony voorziet in speciale opnamen-apparatuur voor het creëren van 360 Reality Audio content. Tevens wordt intensief samengewerkt met muzieklabels om producer en artiesten voor te bereiden. Bestaande geluidsopnames (opgenomen in meerdere sporen) kunnen worden geconverteerd naar een formaat dat compatibel is met 360 Reality Audio.

De komende periode komen er zo'n 1000 nummers in 360 Reality Audio-formaat beschikbaar. Meer muziek zal worden toegevoegd van Sony Music Entertainment, Universal Music Group en Warner Music Group. Onder de geplande 1000 nummers zal zich werk van hedendaagse artiesten bevinden, maar ook tijdloze klassiekers als Billy Joel en Jeff Beck. Er worden tevens ruim 100 concertopnamen opgenomen van artiesten als AJR, Andy Grammer, CHARLI XCX en Kodaline in samenwerking met Live Nation Clubs & Theaters.

Sony werkt samen met Live Nation en de drie grote platenlabels om in 2020 nog meer 360 Reality Audio-content toe te voegen. Sony werkt ook met studio's aan de ontwikkeling van een ruimte voor het creëren van content. De momenteel deelnemende studio's in de VS zijn Battery Studios, Chiller Sound, Live Nation Content Studio en in het VK doet The Crypt Studio mee. Deze lijst zal geleidelijk langer worden.

Compatibele apparaten 360 Reality Audio

Vanaf de lancering is 360 Reality Audio te beluisteren met een headphone of draadloze luidsprekers. Dit in combinatie met een Android / iOS-smartphone waarop een app van een deelnemende streamingdienst is geïnstalleerd. De dienst zal bij de lancering als eerst beschikbaar zijn via Deezer, nugs.net en TIDAL.

Om deze content te beluisteren via een speaker is Sony's 360 Reality Audio-decoder benodigd. Deze is geïntegreerd in de nieuwe Echo Studio van Amazon.Bovendien werkt Sony samen met platform- en chipset-fabrikanten om 360 Reality Audio breed beschikbaar te maken. Denk aan Amazon Alexa, Google Chromecast, chipsets van Media Tek Inc., NXP Semiconductors N.V. en Qualcomm Technologies International, Ltd.

Distributie 360 Reality Audio-muziekformaat

Voor de distributie van 360 Reality Audio werkt Sony onder meer samen met Fraunhofer IIS. Dit is de grootste Europese organisatie voor toegepast onderzoek naar MPEG-H 3D Audio. Tevens werkt Sony samen met streamingservices om via een premiumpakket content aan te bieden. Voor het afspelen van deze audiobron ligt de focus op distributie vanaf een smartphone of tablet naar draadloze hoofdtelefoons en speakers.

Bekijk hier een video over het concept van 360 Reality Audio: https://www.youtube.com/watch?v=XVKytmqrN9w

Ga voor meer informatie over 360 Reality Audio naar: https://www.sony.net/360R

Ga voor meer informatie over Amazon Music HD naar amazon.co.uk/music/unlimited/hd

Over Sony Corporation

Sony Corporation is een creatief entertainmentbedrijf met een duurzame technologische basis. Van game- en netwerkservices tot muziek, films, elektronica, semiconductors en financiële diensten - het doel van Sony is om de wereld te verrijken met emotie via creativiteit en technologie. Voor meer informatie, bezoek: http://www.sony.net