Volg Sony Belgium (Nederlands)

Connectie tussen de zintuigen: hoe muziek onze smaakpapillen kan beïnvloeden

Persbericht   •   jun 18, 2015 09:00 CEST

Van Michelin-chef-koks tot de kleinste kinderen - voor iedereen vormen zout en peper basiselementen in elke keuken. Maar voedsel kan op veel meer manieren op smaak worden gebracht, zelfs met andere dimensies, zoals muziek. Onderzoek van hoogleraar Charles Spence, een baanbrekende experimentele psycholoog van Oxford University lijkt aan te tonen dat gerechten ‘met geluid op smaak zouden moeten worden gebracht’. Spence doet de aanbeveling dat een snuifje opera, een toefje flamenco of zelfs het smoren van je ‘wurst’ in Duitse techno voor een intensere beleving van de smaak zorgt.

De hoogleraar testte het idee van ‘voedsel op smaak brengen met geluid’ met bijbehorende muziek - een Frans gerecht leek beter te smaken als het werd gegeten onder begeleiding van een Franse accordeon, terwijl Puccini extra smaak gaf aan een pastagerecht. Deze resultaten konden gereproduceerd worden voor Duitse, Spaanse en Griekse gerechten.

Zoals Charles benadrukt: “met nieuwe technologie zoals Sony’s Multiroom Audio, is er een podium voor het creëren van een werkelijk multizintuiglijke dineerervaring, waarbij muziek kan worden aangepast, in welke ruimte je ook bent, om het beste naar boven te brengen van wat je op dat moment proeft. Doordat de mogelijkheid wordt geboden om verschillende muziek af te spelen in verschillende kamers, of dezelfde muziek in meerdere kamers, biedt de Sony Multiroomtechnologie mensen de mogelijkheid om met hun eten en drinken van kamer naar kamer te gaan en te ervaren hoe verandering van sfeer en muziek van invloed is op de smaak van het eten en drinken”.

“We proeven met onze zintuigen, niet met onze monden – het is niet onze tong die het eten proeft, het zijn onze hersenen die de mond klaarmaken voor smaakervaringen. De omgeving is wezenlijk van invloed op onze culinaire ervaring - muziek kan het gehemelte reinigen, kan smaak beïnvloeden en veranderen en kan je ervaring versterken. Zo kunnen kleine veranderingen in de omgeving onze eetervaring werkelijk naar een hoger niveau brengen.”

Andere bevindingen uit het rapport zijn:

  • Wijn en andere dranken die worden gedronken terwijl men naar klassieke muziek luistert, lijken ‘duurder’ te smaken
  • Langzame muziek kan ertoe leiden dat smaken langer in de mond blijven. Hoe sneller de muziek daarentegen, hoe sneller de smaak vervaagt.
  • Hoe mooier je de muziek vindt, hoe lekkerder je het voedsel vindt smaken - dat is een voorbeeld van wat bekendstaat als zintuiglijke overdracht. Het idee is dat wat we van de muziek vinden, we overdragen op wat we van het eten en drinken vinden.
  • Als het juiste muziekinstrument wordt gekoppeld aan het juiste voedsel, krijgt voedsel meer smaak - Er zijn bewijzen die erop lijken te wijzen dat het geluid van een piano een goede match is voor fruit zoals braam, abrikoos en framboos - vermoedelijk vanwege het zoete.

Alleen al het geluid van ‘externe factoren’ kan je eetervaring beïnvloeden – denk maar aan het geluid dat bepaald voedsel maakt als we erin bijten en erop kauwen. Bijvoorbeeld als je chips eet, kan het krakende geluid je perceptie van versheid versterken. Zoals Charles zegt: “In feite hebben veel van onze zintuiglijke ervaringen met eten en drinken een dergelijk effect. Denk bijvoorbeeld aan krokant, knapperig of romig voedsel of het ‘prikken’ in de mond van koolzuurhoudende drank dat we allemaal kennen en heerlijk vinden. Dit is grotendeels afhankelijk van geassocieerde, vaak karakteristieke geluiden”.

Sony heeft onlangs zijn Multiroom audiotechnologie gelanceerd, waarmee je superieure controle hebt over de muziek waar je thuis naar luistert. Of het nu een etentje is met vrienden, of gewoon een ontspannend avondje thuis – sluit je compatibele apparaten aan en geniet van multiruimtemuziek in alle kamers van het huis, waarmee je gemakkelijk de perfecte sfeer voor de gelegenheid kan creëren.

Sony heeft een breed aanbod aan Multiroom verbindingsproducten en -opties in huis. Van het slanke draadloze speakerassortiment, de draagbare SRS-X77, de High-Resolution Audio SRS-X88 en SRS-X99 tot de AV-ontvangers STR-DN860 en STR-DN1080, de Soundbars HT-NT3 en HT-ST9, het Hi-Fi Systeem CMT-SX7 en de TV Speaker Base HT-XT3: je vindt het passende product voor elke kamer in uw huis. Met Google Cast kan muziek gemakkelijk vanaf je smartphone of tablet via de audiospeakers worden afgespeeld – of stream je muziek via Bluetooth® / NFC One Touch™.

Over Sony
Sony Corporation is een toonaangevende fabrikant van audio-, video-, game- en communicatieproducten en belangrijke IT-producten voor particuliere en zakelijke gebruikers. Met de activiteiten op het gebied van muziek, beeld en computerentertainment en met de online activiteiten is Sony wereldwijd marktleider in elektronica en entertainment. Sony had een geconsolideerde jaaromzet van ongeveer USD 75 miljard voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2014. Wereldwijde website van Sony: http://www.sony.net/.

Bestanden in de bijlage

Word-document